The Islamic Education Service Marketing Management at KUA Penukal, Penukal Abab Lematang Ilir Regency

Main Article Content

Amil Salim
Zainal Berlian
Ahmad Zainuri

Abstract

This study aims to identify and analyze the steps of Islamic education service marketing management implemented by the Office of Religious Affairs (KUA) Penukal, Penukal Abab Lematang Ilir Regency. This research employs a descriptive qualitative approach with data collection through in-depth interviews, observations, and documentation. The results show that the marketing management steps include planning, organizing, implementation, and evaluation. The marketing strategy involves a community-based approach, service digitalization, and collaboration with other educational institutions. This study contributes to the literature on Islamic education management by offering a service marketing model that is relevant to the local context.

Article Details

How to Cite
Salim, A., Berlian, Z. ., & Zainuri, A. (2024). The Islamic Education Service Marketing Management at KUA Penukal, Penukal Abab Lematang Ilir Regency. TOFEDU: The Future of Education Journal, 3(5), 1657–1664. https://doi.org/10.61445/tofedu.v3i5.282
Section
Articles

References

Alhamid, T., & Anufia, B. (2019). Resume: Instrumen pengumpulan data. Sorong: Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (STAIN), 1-20.

Alinata, R., Sari, W. A., & Putri, Y. K. (2024). Makna Pendidikan Dalam Perspektif Islam dan Relevansinya Dengan Pendidikan di Indonesia. IHSANIKA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(3), 169-182.

Ariyanti, N., & Prasetyo, M. A. M. (2021). Evaluasi manajemen hubungan masyarakat dan sekolah (studi kasus di Madrasah Ibtidaiyah Miftahul Falah Purwodadi Pasuruan). Idarah: Jurnal Pendidikan Dan Kependidikan, 5(2), 103-126.

Fathurrochman, I., Endang, E., Bastian, D., Ameliya, M., & Suryani, A. (2021). Strategi Pemasaran Jasa Pendidikan Dalam Meningkatkan Nilai Jual Madrasah Aliyah Riyadus Sholihin Musirawas. Jurnal Isema: Islamic Educational Management, 6(1), 1-12.

Hikmawati, F., Zulkarnain, F., & Taufiq, D. N. (2024). Pendidikan Islam berwawasan multikultural sebagai resolusi konflik pemahaman agama.

Husnullail, M., & Jailani, M. S. (2024). Teknik Pemeriksaan Keabsahan Data dalam Riset Ilmiah. Jurnal Genta Mulia, 15(2), 70-78.

Izzah, A. N. Internalisasi Keberagamaan Berbasis Muhasabah dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Peserta Didik (Studi Kasus di SMAN 2 Cikarang Utara) (Master's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).

Iqbal, M., Annur, S., & Kanada, R. (2024). Strategi Pemasaran Pendidikan Interaktif di SD IT Al Bukhori School Banyuasin. El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 10(1), 91-98.

Kartika, S. K. D. (2025). Pendekatan pembelajaran berdiferensiasi melalui model pembelajaran kooperatif tipe TGT pada mata pelajaran PKn. Journal of Innovation and Teacher Professionalism, 3(1), 133-143.

Kurniawan, T., & Nasution, H. S. (2024). Peran Kantor Urusan Agama (KUA) Dalam Memberikan Orientasi Keluarga Sakinah Bagi Calon Pasangan Pengantin Di Dusun IX Rukun Serdang Bedagai. At-Tadzkir: Jurnal Penelitian dan Ilmu Komunikasi, 1(2), 71-77.

Latifah, A. (2023). Strategi Pemasaran Lembaga Pendidikan Islam. UNISAN JURNAL, 2(1), 404-411.

Muchtar, M. (2014). Pelayanan Kantor Urusan Agama Terhadap Pencatatan Perkawinan di Kota Kediri Pasca Deklarasi FKK-KUA se-Jawa Timur Tahun 2013. Harmoni, 13(1), 157-172.

Nurillah, S. (2024). Analisis implementasi strategi pemasaran pendidikan di SMP IT Assyakir. Jurnal Tata Kelola Pendidikan, 6(2), 120-127.

Qori, I. (2019). Analisis implementasi manajemen strategi dalam meningkatkan mutu pendidikan pondok pesantren. MBR (Management and Business Review), 3(2), 83-94.

Rohmah, D. M. (2024). Strategi Komunikasi Penyuluh Agama Dalam Menanamkan Nilai Nilai Agama Islam Di Kecamatan Banjar Agung Kabupaten Tulang Bawang (Doctoral dissertation, IAIN Metro).

Roosinda, F. W., Lestari, N. S., Utama, A. G. S., Anisah, H. U., Siahaan, A. L. S., Islamiati, S. H. D., ... & Fasa, M. I. (2021). Metode penelitian kualitatif. Zahir Publishing.

Salamena, A. M. C., & Emanuel, A. W. R. (2024). Responsivitas Pelayanan Publik Berbasis E-Government Dengan Inovasi Identitas Kependudukan Digital. Jurnal Teknik Informatika dan Sistem Informasi, 10(2), 285-293.

Saputera, A. R. A., & Al Kautsar, M. S. (2024). Strategi Pembinaan Calon Pengantin Berbasis Moderasi Beragama Di Kua Kota Timur. Journal Of Islamic Family Law, 3(1), 1-12.

Sodik, M., Bashori, A. H., Asyaari, A., & Zainal, Z. (2024). Peran Penyuluh Agama Pada Pelaksanaan Bimbingan Rumah Tangga Sakinah Bagi Calon Pengantin. Al Muntada, 2(2), 59-69.

Subhaktiyasa, P. G. (2024). Menentukan Populasi dan Sampel: Pendekatan Metodologi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(4), 2721-2731.

Winarti, E. (2018). Perencanaan manajemen sumber daya manusia lembaga pendidikan. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 3(1), 1-26.