Synergize in Empowering Students to Serve Change in Jaranguda Village in Karo District

Main Article Content

Firman Hadi Hadi
Laila Salsabina
Winda Aidin
Jihan Tuffahati
Malika Aulia Husnah
Nurul Mupida Lubis
Syafri Fadillah Marpaung

Abstract

This abstract discusses the importance of synergy in empowering students to serve for change. Synergy here refers to close collaboration between various parties, such as universities, governments, and communities, to create an environment that supports and facilitates the role of students in community service. This article will examine how these synergies can increase the impact of student service, encourage social innovation, and create positive change in various fields. It is hoped that this abstract can provide an initial overview of the importance of synergy in empowering students to serve for change and encourage further research in this field.

Article Details

How to Cite
Hadi, F. H., Salsabina, L. ., Aidin, W. ., Tuffahati, J. ., Husnah, M. A. ., Lubis, N. M. ., & Marpaung, S. F. . (2024). Synergize in Empowering Students to Serve Change in Jaranguda Village in Karo District. TOFEDU: The Future of Education Journal, 3(5), 2072–2081. https://doi.org/10.61445/tofedu.v3i5.347
Section
Articles

References

Cahyono, H. (2008). Peran Mahasiswa di Masyarakat. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 32–43. https://doi.org/10.4000/adlfi.2398

Cahyono, H. (2019). Peran Mahasiswa di Masyarakat. De Banten-Bode: Jurnal Pengabdian Masyarakat Setiabudhi, 1(1), 32–43.

Chandra, A., & Rusmala, C. (2002). Perubahan Kuliah Kerja Nyata Perguruan Tinggi. Buletin STPMD “APMD” Yogyakarta.

Damayanti, E., Soeaidy, M. S., & Ribawanto, H. (2014). Strategi Capacity Building Pemerintah Desa Dalam Pengembangan Potensi Kampoeng Ekowisata Berbasis Masyarakat Lokal (Studi di Kampoeng Ekowisata, Desa Bendosari, Kecamatan Pujon, Kabupaten Malang). Jurnal Administrasi Publik (JAP), 2(3), 464–470.

Fadlillah, M. (2016). Penanaman Nilai-Nilai Karakter Pada Anak Usia Dini Melalui Permainan-Permainan Edukatif. In Prosid_ing Seminar Nasional Dan Call for Paper Ke-2 Pengintegrasian Nilai Karakter Dalam Pembelajaran Kreatif Di Era Masyarakat Ekonomi ASEAN.

Fitri, A. (2016). "Pendidikan Karakter untuk Masyarakat yang Berintegritas." Jurnal Pendidikan Indonesia, 5(3), 45-52.

Franciscus Dwikotjo Sri, S. (2020). Pendidikan Tinggi di Masa dan Pasca Covid- 19. Jurnal Kajian Ilmiah, 1(1), 81–92.

Hildayanti, A., & Machrizzandi, M. S. (2022). Mengenal Pola Perilaku Penghuni Melalui Metode Participatory Action Research (Par) Di Rusun Mariso Kelurahan Lette Kota Makassar. SIPISSANGNGI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2).

Jannah, F., & Sulianti, A. (2021). Perspektif Mahasiswa sebagai Agen Of Change melalui Pendidikan Kewarganegaraan. ASANKA: Journal of Social Science And Education, 2(2), 181–193. https://doi.org/10.21154/asanka.v2i2.3193

JSyaiful, A. (2023). Peran Mahasiswa sebagai Agen Perubahan di Masyarakat. Journal of Instructional and Development Researches, 3(1), 29–34. https://doi.org/10.53621/jider.v3i1.102

Kusuma, P. A., & Salindri, Y. A. (2022). Pengembangan Potensi Wisata di Desa Wisata Sidorejo Kecamatan Lendah Kabupaten Kulon Progo. Journal Of Tourism And Economic, 5(1), 46–62.

Laia, B. (n.d.). Sosialisasi Dampak Kegiatan Kuliah Kerja Nyata Di Desa ( Studi : Desa Sirofi ). Haga: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 01(02). 2022.

Manurung, P., Saragih, A. H., & Hasibuan, P. (2024). A Study of the Philosophy of Education and Analysis of the Principles of Implementing Education according to the Al-Qur'an. Pharos Journal of Theology, 105(2).

Manurung, P., & Syahril, A. (2023). Strategi Komunikasi Efektif Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pesantren Darul Arafah. KomunikA, 19(02), 42-47.

Nurhadi, A. (2020). "Mahasiswa dan Pendidikan Karakter: Studi Kasus di Komunitas Belajar." Jurnal Sosial dan Humaniora, 12(1), 23-30.

Prasetyo, D. (2019). "Kontribusi Organisasi Sosial Mahasiswa terhadap Pendidikan Karakter Masyarakat." Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 8(3), 67-75.

Yulianti, E. (2020). "Tantangan dan Solusi dalam Pengembangan Pendidikan Karakter oleh Mahasiswa." Jurnal Pendidikan Karakter, 11(1), 15-25.